Cerpen 1: Penyanyi Melodi Duka


PENYANYI MELODI DUKA

“Kring...kring...kring!!!”
Lenaku terhenti. Ish...Zira selalu menjadi pengganggu tidurku. Malam tadi sekali lagi aku bermimpi seorang pemuda yang menyanyikanku sebuah lagu puisi indah namun dia tidak pernah tersenyum. Pemuda tersebut kerap kali menemuiku dalam mimpi namun enggan membenarkan aku melihat wajahnya. Siapakah dia? 
Suara lantang Zira menyedarkan aku daripada lamunan indah aku terhadap pemuda misteri itu, aku gelarkannya Encik Mimpi. Ya, aku merupakan antara penggemar setia Encik Mimpi, penyanyi muda yang menyembunyikan wajahnya dengan topeng kecil. Lagu-lagunya sering menjadi siulan aku dan teman baikku Zira. Zira menghubungiku untuk memintaku menemaninya menghadiri sesi ujibakat mencari penyanyi di sebuah studio besar di ibu kota. Zira memang gemar menyanyi. Telinga akulah yang sering menjadi mangsa. Pada mulanya aku enggan menemani temanku, kami baru sahaja bergraduasi di sebuah universiti tempatan, berilah aku peluang ‘bercuti’ di rumah. Namun setelah dirayu olehnya aku gagahkan juga untuk menemaninya. Aku mengenakan kemeja merah jambu dan seluar jeans biru. Menurut ibu, warna merah jambu sangat sesuai denganku kerana akan menyerlahkan warna kulitku yang putih kemerah-merahan. Bahkan, ibu sering memanggilku ‘Humairah’. 

“Cantik anak ibu..” usik ibu ketika melihat aku menuruni tangga untuk keluar.
“Terima kasih ibu, bukankah Isya anak ibu..ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”, balasku sambil ketawa manja.

Aku dan Zira tiba di lokasi ujibakat kira-kira jam 11 pagi. Aku tidak terkejut langsung melihat ratusan manusia berbaris panjang. Anak muda, memang sifat mereka cenderung kepada hiburan, dahagakan perhatian. Berbeza pula dengan aku, walaupun aku memang sejak kecil hebat menyanyi namun aku tidak pernah terfikir untuk menyempurnakan bakatku untuk menjadi penyanyi. Fokus utamaku hanya untuk menyambung mengurus perniagaan ayahku. Aku merupakan anak tunggal dalam keluarga, jika bukan aku jadi siapa pula yang akan menggantikan tempat ayahku? Suasana di lokasi ujibakat yang sesak itu merimaskan aku, lalu aku memberitahu Zira bahawa aku akan menunggunya di kafe sementara dia sedang beratur untuk mendaftar. Aku memesan secawan Kopi O dan sepinggan Nasi Lemak, agak berat kerana aku tidak sempat bersarapan pagi tadi. Sedang leka aku menikmati Nasi Lemak, aku terdengar suara angkuh yang mengutuk para peserta yang menghadiri ujibakat tersebut. Kononnya, mereka datang hanya untuk suka-suka dan langsung tidak mempunyai bakat. Buang masa! Angkuh benar kata-katamu wahai pemuda. Pemuda tersebut mula menyanyi kononnya dia ingin menunjukkan cara menyanyi yang betul. Rakan-rakannya yang lain hanya membenarkan sahaja setiap perkara yang diperkatakannya. Keangkuhan pemuda tersebut menghentikan seleraku dan aku menghampiri pemuda tersebut.

“Maaf ya, saya terdengar awak menghina peserta yang menghadiri ujibakat hari ini. Saya rasa awak tidak perlu menggunakan kata-kata kesat, mereka datang ke sini juga untuk belajar, bukan hanya untuk menjadi penyanyi”, balasku bersahaja.

Pada awalnya aku memang mempunyai persepsi negatif terhadap para peserta namun aku juga manusia, punya sifat membela jika berlaku kezaliman. 

“Err...awak yang berbaju pink ini siapa? Tiba-tiba memarahi saya. Awak tidak kenal saya? Mereka yang datang pada hari ini memang tidak mempunyai bakat langsung,. Tengok sahaja pakaian mereka, penyanyi disanjung bukan hanya kerana suara tetapi penampilan mereka juga. Awak banggakah jika penyanyi negara kita dikenali dan disanjung kerana imej mereka yang tersasar daripada budaya sopan masyarakat Malaysia lebih-lebih lagi umat Islam?” 

Aku terdiam mendengar ulas panjang pemuda itu. Ada betulnya juga apa yang dia katakan. Namun aku tetap tidak bersetuju dengan tindakannya yang menghina para peserta, suaranya juga tidaklah semerdu mana.

“Tapi awak tidak berhak menghina mereka. Saya juga terdengar nyanyian awak tadi, tidaklah semerdu mana”, balasku selamba. 

Dengan yakin aku menyanyikan serangkap lagu kepada pemuda itu. Setelah selesai, aku pun beredar dari kafe dengan perasaan yang puas. Aku takkan biar mana-mana maruah diinjak sebegitu rupa. Dia fikir dia siapa? Bagi aku setinggi mana pun pangkat atau darjat kita, itu bukan alasan untuk kita menghukum dan menghina orang lain. Dalam perjalanan meninggalkan kafe, aku terdengar suara kecil yang terpegun dengan tindakanku memarahi pemuda tersebut di khalayak. 

“Beraninya perempuan itu, dia tidak kenalkah siapa lelaki itu?” 

Ah! Aku tidak berminat langsung untuk mengetahui gerangan lelaki itu. Itu dia Zira! Aku lega dapat melihatnya, sekurang-kurangnya aku dapat mengadu kejadian tadi kepadanya. 

“Apa! Kau marah dia?” Kau tidak tahukah siapa dia? Dia Zahim Haziqi, penyanyi terkenal. Dia juga merupakan juri ujibakat pada hari ini”, terang Zira setelah aku memberitahunya ciri-ciri pemuda tersebut.

Zira kebetulan terserempak dengan pemuda itu ketika pemuda itu dalam perjalanan menuju ke kafe. Aku langsung tidak terkejut kerana kebanyakan artis memang bersifat begitu. Sejujurnya aku memang tidak dapat mengecamnya, mungkin kerana imejnya yang agak berbeza kerana dia memakai spek hitam dan berjambang lebat.
Setelah menunggu kira-kira 2 jam, Zira selesai menjalani ujibakat tersebut. Nasibnya kurang baik, dia tidak terpilih untuk menjadi penyanyi. Aku cuba berjenaka untuk menghilangkan kesedihan Zira dan akhirnya dia tersenyum. Kami pun berjalan menuju ke perhentian bas. Tiba-tiba muncul sebuah kereta dari arah belakang kami yang dipandu laju dan hampir melanggar kami. Menyedari kesalahannya, pemandu tersebut meghentikan kereta mewahnya. Ah si angkuh itu rupanya! 

“Awak lagi?” tegurku marah. “Jangan fikir awak artis terkenal dan berkereta mewah, awak boleh buat sesuka hati awak.”
“Tapi saya...”
“Tapi apa? Sudahlah, mari Zira...jangan dilayan lelaki sombong ini”.

Belum sempat pemuda itu menghabiskan ayatnya, aku dan Zira berlalu pergi. Ibarat orang mengantuk disorongkan bantal, kebetulan bas pula tiba. Aku dengan perasaan marah menarik tangan Zira menaiki bas. Tanpa aku sedar, lelaki tersebut turut mengikuti kami menaiki bas. Dia berdiri tepat dihadapanku. 

“Apa yang awak nak?” 
Dia tersenyum sinis. “Awak..saya ikut awak sebab saya hendak meminta maaf atas sikap saya di kafe sebentar tadi dan juga kerana memandu dengan tidak berhati-hati.”
Pelik sungguh si jambang ni. Di kafe tadi dia sangat kasar dan biadap. Tiba-tiba dia bertukar menjadi sopan pula kali ini. Aku mengomel dalam hati.
“Boleh saya tau siapa nama awak?” tanyanya dengan sopan. 
“Isya...”, jawabku ringkas.
“Saya tunggu awak di dalam bilik ujibakat tadi, tapi awak tidak muncul.”
“Saya hanya temankan kawan saya, saya tak berminat untuk menyertai ujibakat”, terangku.
“Tapi awak ada bakat Isya, malah nyanyian awak sebentar tadi lebih hebat berbanding saya. Kenapa awak sia-siakan bakat awak?”
“Itu urusan saya, awak tak perlu tahu...sudah selesai bukan? Saya pergi dulu..”.

Aku segera menekan loceng bas dan bas berhenti di hadapan rumahku. Aku mengajak Zira singgah di rumahku kerana ibu telah berpesan untuk menjemputya makan tengahari bersama-sama kami.
Setelah selesai solat Isyak dan makan malam, aku berehat di dalam bilik sambil melayari Internet. YouTube menjadi tatapanku. Entah bagaimana aku tiba-tiba teringat akan Zahim Haziqi, lelaki tadi. Dia bertubuh tinggi dan agak tampan, mungkin kerana itulah ramai rakan-rakan perempuanku tergila-gilakannya. Namun, Zira sempat menceritakan kepadaku status Zahim yang bergelar duda. Menurut Zira, sikap Zahim yang panas baran menyebabkan perkahwinannya terhenti ditengah jalan. Kerjayanya juga tidak begitu menjamin masa depannya kerana dia semakin kurang muncul di kaca televisyen mahupun persembahan di konsert. Mendengar penjelasan Zira tiba-tiba membangkitkan rasa simpati aku terhadap dia. 
Esoknya pagi-pagi lagi aku dikejutkan dengan kedatangan Zahim di rumah. Zahim nekad menemui ayahku dan melahirkan hasratnya. Dia ingin melatih aku menjadi penyanyi. Ayah langsung tidak membantah malah dia bertanyakan kepadaku pula sama ada aku ingin menerima tawaran Zahim atau tidak. Entah kenapa aku tiba-tiba bersetuju tanpa berfikir panjang. Dua hari kemudian aku mengikuti kelas vokal pertamaku bersama-sama Zahim. Menurutnya, vokalku masih boleh diperbaiki supaya bersesuaian dengan lagu yang bakal aku nyanyikan. Kebetulan bapa saudara Zahim, Pak Cik Rahimi mempunyai syarikat rakaman dan Zahim berjaya memujuk bapa saudaranya untuk menjadikan aku penyanyi dibawah syarikat rakamannya, Sinar Emas Records. Kelas pertamaku tidak begitu baik. Zahim yang sebelum ini seorang lelaki yang lemah lembut bertukar garang umpama singa. Dia memarahiku dengan sangat teruk. Aku hampir putus asa kerana setiap nada yang aku nyanyikan mendapat kritikan pedas daripadanya.

“Ish si jambang ni..”, keluhku perlahan. 

Rupa-rupanya Zahim terdengar keluhanku dan dia merenungku tajam sambil cuba membesarkan matanya yang sepet. Kami berhenti berlatih dan dia mengajakku pergi ke suatu tempat. Dia membawaku ke sebuah tasik yang indah dan tenang.

“Kita hendak ke mana, Zahim?”, tanyaku kehairanan.
“Panggil saya Im, Im hendak bawa Isya ke suatu tempat”. 

Seumur hidupku aku tidak pernah menjejakkan kaki ke situ. Pemandangannya sangat mempersonakan, angin bertiup merdu dan pokok-pokok menari riang. Kami duduk di atas permaidani indah rumput dan Zahim memulakan bicara. Dia menceritakan kisah hidupnya sejak dia mula-mula bergelar penyanyi hinggalah ke hari ini. Dia menjadi penyanyi atas ihsan Pak Cik Rahimi dan beliaulah yang menjadi ibu dan bapanya di sini. Sejak kecil, Zahim tidak mendapat kasih sayang daripada ibunya kerana ibunya meninggal dunia sebaik sahaja dia lahir ke dunia. Bapanya pula sering sibuk dengan urusan perniagaan dan kini menetap di luar negara. Dia juga menceritakan kepadaku punca sebenar kegagalan rumahtangganya yang dibina ketika dia masih muda. Pada suatu hari dia mengalami fasa kehidupan yang sangat membebankan. Konsertnya disabotaj dan penganjur mengalami kerugian yang sangat besar. Video pergaduhannya dengan salah seorang penonton dimuat naik di laman YouTube dan menjadi buah mulut orang ramai. Kesannya, kontrak konsert jelajahnya yang melibatkan 3 buah negara dibatalkan serta merta. Beberapa bulan selepas itu, dia dihimpit masalah kewangan yang menyebabkan sikap pemarahnya semakin menjadi-jadi. Setiap hari dia bertengkar dengan bekas isterinya dan akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berpisah. Namun menurut Zahim, semenjak dia mengenaliku dia dapat mengawal panas barannya. Aku tahu dia juga tidak mahu dikenali dengan sikap panas baran, namun dia juga insan biasa yang sesekali mengalami waktu yang sukar dalam kehidupan. Zahim bersifat tebuka denganku dan langsung tidak memandang rendah terhadap penyanyi baru sepertiku. Aku semakin mengenali diri Zahim Haziqi yang sebenar dari sisi pandangan yang berbeza, sisi yang tidak pernah diketahui sesiapa mahupun peminatnya. Entah bagaimana perhubungan kami semakin akrab dan aku diam-diam menyimpan perasaan terhadapnya. 
Pagi ini aku bangun lebih awal berbanding hari-hari sebelumnya kerana hari ini merupakan hari yang paling bersejarah dalam hidupku. Penantian selama hampir 2 tahun bakal tamat. Hari ini merupakan hari pelancaran album sulungku, Frasa Cinta. Anehnya perancangan Allah, aku langsung tidak pernah terfikir untuk menceburi dunia nyanyian malahan dunia ini pernah kupandang enteng. Rancanganku untuk membantu ayah di pejabat terkubur selamanya. Mujurlah ayah memahami niatku dan katanya, sepupuku yang baru sahaja pulang dari luar negara boleh menggantikan tempatku di pejabat. Ibu seperti biasa menjadi pendorong utamaku serta dan tidak pernah jemu memberi buah fikiran ketika aku mengalami kekeliruan. Aku dijadualkan untuk memulakan majlis pelancaran tersebut dengan nyanyian. Aku menyanyikan 2 daripada 8 buah lagu dalam album tersebut. Pada awalnya aku agak gementar dan resah kerana ini merupakan persembahan pertamaku di hadapan orang ramai. Belasan wartawan dan lensa kamera menanti dihadapanku bersedia menjadi saksi kejayaan atau kegagalan aku sebentar lagi. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan aku mendapat tepukan dan pujian yang tidak pernah kusangkakan. Sedang aku tersenyum gembira, lampu terpadam dengan tiba-tiba. Beberapa saat kemudian, lampu sorot dinyalakan tepat dihadapanku dan aku lihat Zahim berdiri sambil memegang sekuntum bunga ros merah jambu. Dia berjalan perlahan-lahan menghampiriku dan kedengaran alunan lunak gesekan biola yang memainkan lagu kegemaranku, A Thousand Years oleh Christina Perri. Kemudian Zahim mengeluarkan sebentuk cincin daripada poket bajunya dan dengan suara yang lembut dia ucapkan kata-kata indah itu.

“Nur Munisya binti Dato’ Zahari, sudikah Isya menjadi insan yang halal buat Im?"
 
Aku terkedu saat Zahim mengucapkan kalimah indah itu. Aku mengangguk tanda bersetuju dan tidak lama kemudian pipiku dibasahi air mata kebahagiaan. Terima kasih Zahim. 
Aku dan Zahim diijabkabulkan dalam majlis yang sederhana. Kami meniti hari-hari berikutnya dengan bahagia. Namun, kebahagiaan kami tidak berpanjangan. Zahim sekali lagi dihimpit musibah saat dia ingin kembali menyanyi setelah bersembunyi daripada dunia itu beberapa tahun. Mungkin keyakinan dirinya semakin berkurangan setelah berlakunya peristiwa silam yang pedih itu, kesannya dia tidak dapat menyanyi dengan baik. Dia sempat diperli oleh komposer dengan membandingkan suaranya dengan kelunakan suaraku. Namun, dia bijak menyembunyikan kesedihannya daripadaku dan tetap tersenyum dihadapanku hinggalah tiba pada suatu hari. Aku dan Zahim meluangkan masa bersama-sama di sebuah restoran bagi menyambut ulangtahun perkahwinan kami yang kedua dan aku bercadang untuk memberi kejutan kepadanya. Ya, Zahim bakal menjadi bapa! Namun entah mengapa segalanya tidak menjadi, makan malam yang sepatutnya menjadi salah satu memori terindah kami bertukar menjadi memori duka. Seorang pelayan datang menghampiri kami untuk mengambil pesanan dan dia berbisik malu meminta autograf. Zahim tersenyum lalu mengambil pen daripada tangan pelayan tersebut. Aku tersenyum kerana masih ada yang mengingati Zahim walaupun dia telah lama menyepi dan aku dapat lihat keyakinan diri yang muncul di wajahnya. Wajah yang dulunya menghiasi dinding bilik para remaja lebih-lebih lagi perempuan. Namun, aku dan Zahim silap. Dengan perlahan pelayan itu mengatakan bahawa dia sebenarnya ingin meminta autografku, bukan Zahim. Air muka Zahim tiba-tiba berubah, dan dia berlalu pergi ke kereta. Aku tahu hatinya terluka. Aku segera memenuhi permintaan pelayan itu dan berlari mendapatkan Zahim. Zahim langsung tidak bersuara sepanjang perjalanan kami pulang ke rumah. Aku memberitahunya mengenai kandunganku, namun dia hanya mengangguk dan tersenyum ringkas. Aku tahu dia runsing kerana tanggungjawabnya semakin bertambah. Dia cuba mendapatkan bantuan daripada rakan-rakannya yang lain, namun tiada yang sanggup menghulurkan tangan saat dia hampir tenggelam. 

“Im, Im hubungilah Pak Cik Rahimi. Mungkin dia boleh tolong Im”, aku cuba memberi pedapat.
“Tidak Isya, Im tidak mahu susahkan pak cik...cukuplah dia menanggung malu mempunyai anak saudara seperti Im”, jawab Zahim ringkas.

Dia menjadi tertekan dan akhirnya menjadi pemabuk. Sikap panas barannya yang aku sangkakan sudah hilang kembali muncul menguasai dirinya. 

 Malam itu aku sukar tidur, Zahim masih belum pulang. Tiba-tiba aku mendapat panggilan telefon yang memaklumkan bahawa Zahim kini ditahan polis kerana mabuk teruk dan membuat kekacauan di sebuah bar. Berita itu sangat mengejutkan aku kerana aku tidak pernah menyangka Zahim akan berfikiran singkat seperti itu dan memilih minuman haram untuk menghilangkan stress. Aku tabahkan hati untuk mengikat jaminnya keluar daripada penjara. Zahim mengaku salah dan memohon maaf kepadaku dan bayi dalam kandunganku. Beberapa hari kemudian dia mengulangi perbuatannya lagi. Dia mula ketagih malahan mencuri wang milikku hasil jualan album sulungku. Namun aku tidak mengendahkannya kerana aku masih ingin memberi peluang kepada Zahim dan aku berasa kasihan dengannya. Wang simpanannya di dalam bank semakin berkurangan, habis digunakan untuk membeli minuman keras itu. Pada suatu hari, tahap kesabaran aku diuji hebat. Zahim sekali lagi bertengkar dengan pelanggan di sebuah warung kerana dia tidak mampu menanggung keluarganya.

“Kau tengoklah lelaki itu, dia langsung tidak mampu menanggung keluarganya...aku kasihan dengan isterinya penyayi baru itu. Terpaksa korbankan karier demi suami yang pemabuk!”, ejek seorang pelanggan sambil menundingkan jari kepada Zahim.

Zahim menjadi berang dan memukul pelanggan tersebut dengan teruk lalu memecut pulang ke rumah. Ketika di rumah, aku pula yang menjadi mangsa. Pada awalnya aku cuba menenangkannya kerana dia mula bertindak ganas dengan memecahkan perhiasan di rumah. Namun aku ditolaknya sehingga dahiku terhantuk ke bucu meja. Cecair merah mula membasahi bajuku. Mujurlah bayiku selamat. Zahim pada malam ini sangat berlainan berbanding Zahim yang aku cintai. Tetapi aku masih disamping Zahim, masih cuba menenangkannya, masih cuba menyuruhnya agar bersabar.

“Kenapa Isya? Kenapa Isya masih setia dengan Im? Im sudah gagal Isya...tinggalkan Im!” 
“Tidak Im, Isya tidak akan tinggalkan Im..Isya isteri Im, tempat Isya disisi Im..” 
Jawapanku mengakhiri segalanya. Aku biarkan Zahim tidur sendirian setelah puas aku meyakinkannya bahawa aku akan membantunya keluar daripada dunia gelapnya. Sesungguhnya, cintaku terhadap Zahim membuatkan aku terlupa sebentar akan luka didahiku.

“Dia tidak boleh diubah lagi Isya. Dia akan selama-lamanya terperangkap di dalam dunia ketagihannya itu. Tinggalkan dia...kau dan bakal anak kau berhak bahagia!” ujar Pak Cik Rahimi yang baru tiba di rumah kami setelah mendapat berita mengenai Zahim.
“Kalau Isya tidak boleh bawa Zahim keluar daripada dunianya, biarlah Isya masuk ke dalam dunianya, mengikut rentaknya...Isya yakin suatu hari nanti apabila dia sudah mula bosan, dia sendiri yang akan tarik tangan Isya keluar daripada dunianya.” 

Jawapan aku umpama mengunci mulut Pakcik Rahimi untuk berkata-kata lagi. Derita dan pilu yang menghuni kehidupan Zahim menyedarkan aku mengenai lukisan sebenar kehidupan seorang anak seni. Indah di mata manusia, namun tiada siapa yang dapat membaca luka bisa yang terkesan dijiwa. Sepanjang aku menjadi temannya hinggalah menjadi suri hidupnya, rintihan dan sesalku melihat keadaan Zahim saban hari semakan bertambah. Ya Allah, kembalikan cinta hatiku. Aku tidak berdaya melihat dia musnah hanyut dibawa ombak kelam. Pelampung untuk menyelamatkannya sudah mulai karam. Bawa dia ke daratan Ya Tuhan. Aku rindukan Zahim Haziqi yang dulu.
 Malam itu aku tidur di sofa sambil ditemani lenangan air mata. Sepanjang malam aku memohon kepada Tuhan agar cintaku kepada Zahim dapat memulihkannya. Keteguhan hatiku hanya kerana cinta terhadap Zahim.

“Selamat pagi sayang!”. Aku dikejutkan dengan wajah ceria Zahim.
“Isya, Im tahu Isya menyesal kerana menjadi isteri Im. Im beri Isya derita, bukan bahagia.”
“Im, jikalau hanya derita sahaja yang dapat merapatkan Isya dengan Im, Isya sanggup menderita sepanjang hayat Isya.”. Aku cuba meghilangkan rasa sesal Zahim.
“Isya, Im berjanji Im akan tukarkan tangisan Isya kepada senyuman. Im baru sahaja hubungi Pak Cik Rahimi. Im akan bantunya mengurus syarikat rakamannya di Jakarta dan akan berangkat pagi ini. Mungkin Im akan pergi selama semingu.” 

Pagi itu aku menghidangkan masakan kegemaran Zahim, Nasi Goreng Pattaya untuk sarapan. Aku tersenyum melihat perubahan ketara Zahim, dia kembali ceria seperti sediakala. Terima kasih Ya Allah! Kau telah kembalikan sinar mentari saat hariku semakin kelam dan suram. Senyuman Zahim pada pagi itu seolah-olah membangunkan aku semula dari tidur yang panjang. Sesekali Zahim cuba berjenaka dan pada awal perkenalan kami, amat sukar untuk aku memahami jenakanya itu, namun kini aku menjadi peminat setia kepada jenakanya. Zahim mengenakan kemeja ungu yang aku hadiahkan kepadanya sempena ulangtahun kelahirannya yang ke-29 tahun 2 minggu lalu. Selesai bersarapan, aku menemaninya hingga ke kereta Porsche kesayangannya yang merupakan satu-satunya harta yang dimilikinya selain rumah banglo kami yang dihadiahkan oleh bapa Zahim. Zahim memegang erat kedua-dua tanganku dan merenungku lama. Berbeza sungguh renungannya kali ini, seolah-olah dia enggan berhenti merenung wajahku dan ingin membawa pergi wajah yang dilihatnya setiap hari. Aku lihat air matanya mengalir deras, namun dia segera mengalihkan pandangan dan menyapu air matanya. Aku tahu dia cuba menyembunyikan kesedihannya daripadaku. Dia masih terluka, dia masih terseksa. Namun dia enggan menzahirkannya kerana bimbang aku juga akan rebah melihat dirinya yang menderita kerana dia sudah berjanji untuk menghadiahi aku kebahagiaan. 

“Isya, Im pergi dulu....”

Zahim mengucup dahiku lama dan mengusap perutku sambil membisikkan sesuatu yang aku tidak pasti kepada bakal anak kami. Mungkin hanya pesanan biasa seorang bapa yang tidak sabar menunggu kelahiran anak tercinta. Zahim beria-beria ingin memberi nama kepada bakal anak kami. Malahan, dia mempunyai senarai nama yang panjang dan mungkin sesuai untuk diberikan kepada bayi kami nanti. Sebelum keretanya keluar dari halaman rumah, Zahim sempat melambai tangan kepadaku. 

Isya, Im sudah dengar segalanya malam tadi. Terima kasih kerana bersabar dengan Im, terima kasih kerana sudi menjadi isteri Im, terima kasih kerana tidak pernah berhenti mencintai Im. Isya ialah anugerah terindah yang Im terima daripada Allah. Im sudah cuba berubah, demi cinta kita, demi bakal pengikat kasih kita. Tapi, Im tidak sekuat Isya, Im tidak setabah Isya. Im minta maaf...Isya jangan menangis ya? Im mahu Isya teruskan hidup tanpa Im. Im mahu Isya capai cita-cita Isya tanpa Im. Mengenai wang perbelanjaan, Isya jangan khuatir, selapas Im pergi nanti, peguam Im akan jumpa Isya dan  terangkan segalanya. Isya, jaga anak kita...

Daripada suamimu yang gagal,
Zahim Haziqi


Itulah isi sepucuk surat yang aku jumpa ketika sedang mengemas katil tempat tidur Zahim malam tadi. Surat itu diletakkan di atas gambar perkahwinan kami yang telah dikeluarkan oleh Zahim daripada bingkai kayu istimewa yang kami ukir bersama-sama suatu ketika dahulu dan juga sekuntum bunga ros merah jambu, bunga yang menjadi saksi lamarannya kepadaku. Tanganku menggigil, tubuhku mula menjadi lemah dan aku rebah ke lantai. Mataku yang mula mengering dan tersenyum riang pagi tadi bertukar duka. Ayat terakhir Zahim seolah-olah pisau yang mencarik dinding-dinding hatiku yang hampir rapuh. 
Telefon bimbitku tiba-tiba berdering, dengan lemah aku cuba menggapainya. Ku lihat nama Pak Cik Rahimi muncul di skrin. Suaraku agak tersekat-sekat, wajah Zahim masih berlegar-legar dalam ingatan. 

“Hello Isya, Pak Cik Rahimi ni...pak cik ada sesuatu hendak beritahu, Isya bertenang ya..”
“Apa dia pak cik?”, aku cuba gagahkan diri untuk bercakap walaupun aku umpama jasad tidak bernyawa.
“Zahim, Isya...Zahim sudah tinggalkan kita.” 

Lebur. Luluh. Relai. Aku hancur, dunia yang baru beberapa minit lalu ku lihat seperti syurga kini bertukar menjadi neraka dunia. Mentari indah yang menari-nari kini berpaling dariku, memusuhi aku. Tanpa dijemput dia dengan sendiri pergi menemui-Nya. Tasik itu, tasik yang menjadi teman kami. Tasik yang mendengar segala rintih keluh Zahim, tasik yang menjadi saksi pengakuan cinta kami sehingga termeterainya janji hidup bersama. Tasik yang begitu setia mendengar kami menyusun melodi lagu cinta. Akhirnya tasik itu yang memisahkan kami. Mengapa Zahim? Mengapa begitu mudah engkau akhiri segalanya? Kau janjikan bahagia, tapi masih lagi derita yang engkau beri. Aku tidak pernah menyangka senyuman yang aku lihat pagi tadi merupakan senyuman terakhir Zahim. Andai sahaja engkau berkongsi kegelisahan dan kedukaanmu, pasti kita sedang leka menghitung bintang di angkasa, melompat ria menggegar dunia. Membunuh diri itu tindakan yang salah Zahim. Allah membencinya. 

“Im, kenapa Im pergi? Im masih belum beri nama kepada anak kita..”, jerit hatiku. 

Namun, di sebalik kedukaan ini aku cuba meyakinkan diriku bahawa sekurang-kurangnya seksaan dunia yang kau alami telah tamat, Zahim. Sekurang-kurangnya kau takkan dengar lagi cacian manusia yang tidak pernah berhenti menghakimimu. Pergilah Zahim..
Hari ini sudah genap 2 minggu Zahim meninggalkan aku dan bakal bayi kami. Dalam tempoh 2 minggu itu, aku hanya mengurung diri di dalam rumah. Sesekali ibu dan ayah datang melawat. Ibu dan ayah bercadang untuk membawaku tinggal di rumah mereka namun aku enggan meninggalkan rumah milik arwah Zahim. 

“Banyak kenangan Isya dan Im di rumah ini ibu, ayah...Isya hilang Im, Isya tidak mahu hilang kenangan Im pula.”

Beberapa hari kemudian peguam Zahim datang ke rumah. Rupa-rupanya Zahim telah mewasiatkan wang sebanyak RM60,000.00 dan dia langsung tidak pernah menyebut mengenainya. Menurut peguamnya, Zahim dalam diam telah menjual rumah pusaka milik keluarganya di Cameron Highlands yang diberikan oleh bapanya kepadanya. Rumah yang menyaksikan Zahim membesar, rumah yang menyimpan banyak kenangan indah semasa dia kecil. Zahim juga sempat menulis wasiat yang menyatakan wang tersebut akan diwasiatkan kepada aku dan bakal anak kami setelah dia meninggal dunia. Ya Allah! Kini aku faham isi surat terakhir Zahim. Walaupun dalam kesesakan wang, dia masih mengambil berat tentang isteri dan anaknya. 
Aku cuba meneruskan kehidupan tanpa Zahim disisi. Namun, bayangannya sentiasa dapat kurasakan di sekelilingku. Hujan mengingatkan aku kepada kenangan sewaktu aku dan Zahim berteduh seketika di perhentian bas setelah tamat kelas nyanyian. Kata-katanya masih segar dalam ingatanku.

“Isya pernah terfikirkah mengapa orang berteduh ketika hujan turun? Kenapa mereka sering elakkan diri daripada terkena hujan?”
“Im...hujan akan buat kita sakit”.
“Isya, kehidupan kita sesekali perlu diberi ujian, tidak boleh selamanya kita mahu hidup selesa...seperti hujan juga, walaupun kita akan sakit jika terdedah dengan hujan, namun semua itu mengajar kita..ibarat menjadikan diri kita lebih kuat untuk menempuhi ujian seterusnya. Justeru, Im sangat menyukai hujan, hujan juga boleh ‘sembunyikan’ segalanya”.

Zahim dan hujan. Itulah sebab mengapa aku akan berlari keluar apabila hujan turun. Hujanlah satu-satunya kenangan bersama Zahim yang membuatkan aku dapat berpura-pura bahawa Zahim masih ada. Masih erat memegang jari-jemariku sambil menari sembunyikan duka. Kepergian Zahim mematangkan aku. Atas nasihat Pak Cik Rahimi, aku kembali semula ke dalam dunia nyanyian setelah setahun menghilangkan diri bagi membesarkan anakku. Anak aku dan Zahim. Aku menamakannya Furqan Haziqi. Melihat wajahnya sering mengingatkanku kepada Zahim kerana rupa paras mereka yang hampir sama. Furqanlah yang sering menjadi penghibur hatiku saat aku sunyi merindui Zahim. 
Kini, setiap kali aku menjejakkan kaki ke atas pentas untuk menyanyi, bayangan Zahim akan muncul. Tersenyum manis kepadaku. Kadangkala aku juga dapat berasakan seolah-olah tangannya memegang erat tanganku. Aku tahu dia gembira kerana aku telah menunaikan hasrat terakhirnya untuk memastikan aku dapat meneruskan kehidupan...tanpa dia...

*cerpen pertama yang aku hasilkan bagi melaksanakan tugasan kursus Penglahiran Bakat Kreatif. Aku tidaklah begitu hebat, malah tiada pengalaman langsung dan aku juga jarang membaca cerpen, lebih-lebih lagi novel. Cuma tertarik kepada puisi.

Comments

Popular posts from this blog

Pyar, tune kya kiya?

tujhe bhula diya-I have forgotten you

DESI BOYZ